מכירים את המשפט, אל תסתכלו על האריזה, תסתכלו מה יש בתוכה? לפעמים מומלץ להסתכל גם על האריזה, היא תספר לנו את הסיפור כולו
 
אומנם כבר בימי המהפכה התעשייתית ובמהלך השנים ככל שתרבות הצריכה תפסה תאוצה, חברות שייצרו ושיווק מוצרים הקדישו חשיבות עצומה לאופן בו המוצר שלהם נראה, אך רק בשנות השביעים והשמונים החלה לחלחל המחשבה שלא מספיק להציג מוצר מעוצב אלא גם האריזה שלו צריכה להיות נגישה ללקוח, הן מבחינה פרקטית והן מבחינה עיצובית.

עיצוב אריזות כפי שאתם יכולים להבין משלב בין עיצוב גרפי לבין עיצוב תעשייתי (או יותר נכון נישה בתחום זה שנקרא עיצוב מוצר). תפקידו של מעצב גרפי בתהליך עיצוב אריזות, קטנות כגדולות, הוא:

  •  בחירת רקע לאריזה
  • בחירת פונטים לכיתוב עליה
  • קביעת המיקום בו יוצגו פרטי המוצר, פרטי החברה, עיצוב לוגו על האריזה
  • החומר ממנו עשויה האריזה (בהתאם לסוג המוצר)
  • אופן סגירת המוצר
לנו,  אנשים כמונו שאינם מהתחום, קיימת תהייה, מה באמת החשיבות והמשמעות של אריזה, מלבד לשמור על המוצר עד פתיחתו. הרי במרבית המקרים אנשים פותחים את האריזה וזורקים אותה. ובכן בשנות השבעים כפי שהצגנו קודם לכן, החלה לחלחל בתודעה השיווקית ההכרה שלאריזה יש חשיבות בשיווק המוצר.

היא מהווה פלטפורמה שיווקית דרכה ניתן להציג את רוח החברה ולמעשה היא מהווה עוד נדבך במכלול המוצרים שדרכה החברה יכולה לשווק את עצמה. כיום אנחנו יכולים לראות כיצד חנויות מותג רבות שמות את האריזות שלהן בחלונות הראווה, כעוד אלמנט שיווקי.

מלבד החשיבות השיווקית של האריזה, עליה אחראי בראש ובראשונה מעצב אריזות (יחד עם גורמים נוספים כמובן וביניהם מעצב גרפי כולל, מחלקת פרסום, מחלקת שיווק ועוד). אזי שיש לאריזה ובתוכה מספר כלים, שעל מעצב אריזות לקחת בחשבון בעת תכנון האריזה:

  • פונקציונאליות – האריזה אמורה להיות נוחה לאחיזה, קלה לפתיחה.
  • בטיחות – תפקידה לשמור על המוצר עד פתיחתו
  • חציצה – היא מאפשרת חציצה בין חלקים שונים של המוצרים
  • סימון ותיוג – על אריזה צריכים להיות מצויינים כל הפרטים של המוצר ושל החברה המייצרת (וכן המייבאת במידה ויש כזו) לצורכי לקוח ורישום המוצר
עיצוב אריזות בימינו

כפי שציינו מספר פעמים במאמר, בשנות השבעים חל שינוי בחשיבות שייחסו לעיצוב אריזות למוצרים. ההנחה עד אז היתה שמספיק איכות המוצר כדי שהלקוח יקנה אותו. בשנות השבעים החלה ההכרה שהאריזה היא חלק בלתי נפרד מהמוצר, ולפיכך היא צריכה להשתלב בו הן מבחינה עיצובית והן מבחינה שיווקית.

עזרה לכך העובדה שכל התחום של עיצוב מוצרים הפך יותר מקובל, בין השאר מעצבים גרפיים הכירו שלא מספיקה היעילות של המוצר והאיכות שלו, אלא הוא גם צריך להיות מעוצב בצורה נעימה, נוחה, כזו שתאפשר לו להשתלב בעיצוב הכולל של החדר והוא לא יפריע לו.

דוגמא אידיאלית לכך אפשר לראות בסיפור של מקניטוש, אז ישב סטיב ג'ובס עם צוות המעצבים של אפל ובמשך חודשים תיכנן לא רק את המוצר אלא את האריזה שלו. ג'ובס הבין שאנשים שיראו אריזה יפה , ירצו לראות מה יש בפנים, במילים אחרות, האריזה היא מוצר משלים שיש להתייחס אליה כחלק בלתי נפרד מהמוצר.

כיום אנחנו יכולים לראות מספר טרנדים בתחום עיצוב אריזות:

  • חזרה אל העבר – תנובה לדוגמא עיצבה את קופסאות החלב שלה כמו פעם. זה מתאים בעיקר לחברות גדולות וותיקות
     
  • פונקציונאליות ועיצוב ביחד – חברת טובורוג החלה לעצב את בקבוקי הבירות שלה עם פותחן. כך היא מאפשרת למי שרוכש את הבקבוקים שלה לפתוח אותם מיד.
     
  • אריזה בגודל המוצר – קיים בעיקר במוצרי אופנתיים או במוצרי פופ. למשל אריזת בצורת לב לקישוט לב.
  • מוצרים דיגיטליים - אתרי אינטרנט או אפליקציות הפכו להיות פופלאריות - נושא עיצוב ממשק משתמש, עיצוב אתר אינטרנט הפכו להיות קריטיים ובחברות רבות כבר בשלבים המוקדמים משלבים מעצב ממשק או מעצב מוצר.
רוצים לדעת עוד על עיצוב אריזה ? אצלנו תמצאו את כל המידע בתחום, כולל מדריכים ומחירונים בנושא. אצלנו גם תקבלו אפשרות לקבל הצעות מחיר ממעצבים מובילים בתחום